een mooie opsteker ,maar ook….

mooie aanvullende info over de auto-industrie in Amersfoort.
———————————————-
eysink-1909-03-11
Ons bezoek zaterdag 9 september aan Wijkmuseum Soesterkwartier Amersfoort

Wat kan een klein museum in het Soesterkwartier aan de St. Bonifaciusstraat in Amersfoort, groot zijn in daden.
Op een klein vloeroppervlak toont u de geschiedenis van de autostad Amersfoort en de industriestad Amersfoort.

Als autostad heeft Amersfoort de eer dat de eerste bruikbare Nederlandse auto met benzinemotor in 1897 te Amersfoort is vervaardigd door de Gebr. Eysink. Dat lezen wij in de Autokampioen van de A.N.W.B. 1958. De heer C. Poel jr. heeft een voor de Autokampioen een overzicht gemaakt van de Nederlandse automobielfabrieken. Het fabrieksmerk Eysink-Auto’s van Nederlands oudste automobielfabriek. Dit verdient een plaquette op het Julianaplein.

J.J. Molenaar’s Automobielbedrijf n.v. Amersfoort. In de periode tussen 1949 en 1966 werden er 15.000 Morris Minor en 2500 Morris Oxford geassembleerd. Daarnaast nog een aantal MG’s van het type A en Magnette en Austin A40 Farina. Vanaf 1959 werden er ook 4358 Mini’s in Austin 7 en Morris Minor uitvoering geassembleerd. In 1936 werd de firma J.J. Molenaar uit Amersfoort importeur van Morris. Zij waren al sinds 1933 MG importeur. Na de oorlog wilde de heer Molenaar Morris personenauto’s en trucks in ons land assembleren. In 1949 werd hiermee een begin gemaakt. In Amersfoort was hiervoor geen ruimte en moest een nieuwe fabriek gebouwd worden. Deze was in 1953 klaar. Tussen 1949 en 1953 vond de assemblage plaats in een fabrieksruimte die gehuurd werd van Ford dealer en carrosseriefabriek Jan Jongerius in Juthaas bij Utrecht aan het Merwedekanaal.

Begin 1959 sluit Austin-importeur R.S. Stokvis & Zonen N.V. een overeenkomst met Molenaar om in Amersfoort ook Austins te assembleren. Begonnen wordt met de Austin A40 Farina en vanaf eind 1959 ook de Mini’s.
In 1966 werd gestopt met assemblage van personenauto’s omdat de aanstaande toetreding van Engeland tot de EEG het niet langer rendabel maakte. De laatste in Nederland gebouwde Morris bedrijfswagen rolde in 1968 van de band. Bron: Conam.

In 1878 besloot molenaar Nefkens Amersfoort van stiel te veranderen. Hij ging zich toeleggen op de verkoop van automobielen, naaimachines, rijwielen en schrijfmachines. Hij noemde zijn bedrijf J.Nefkens. Het bedrijf had rond de vorige eeuwwisseling in Amersfoort het hoofdagentschap Adler voor rijwielen en motoren., voorts een garage en een wielrijschool met een overdekte baan van 2000 m. Er ware speciale lesuren voor dames. Nefkens is later verhuisd naar Utrecht. Over Nefkens is een speciaal boek destijds verschenen over ‘Een eeuw autogeschiedenis’.

De bakermat van de firma Nefkens; Het woonhuis en de molen van Jan Nefkens aan de Leusderweg in Amersfoort. Nefkens was autoimporteur van verschillende automerken.

Pon Amersfoort heeft de merknaam Burgers gekocht uit het faillissement in 1961. Eerste Nederlandse Rijwielfabriek Burgers was gevestigd in Deventer. In de jaren ’80 van de 20e eeuw ging Pon failliet. Deze fabrikant van fietsen heeft ook een rijwiel met hulpmotor van Lohmann gefabriceerd. Onderin bevindt zich een rubberen rol op de achterband.

Foto’s van de dealer uit Amersfoort van Scania Vabis trucks met de naam van de importeur Beers uit Den Haag.

Als Industrie toont het Wijkmuseum een lijst van industrieën. Bronswerk, Erdal, Prodent, maar ook de fabrikant Jörg van Rondscharen, tafelscharen, zetbanken. Als oud-werknemer van R.S.Stokvis & Zonen N.V. hoofdkantoor in Rotterdam. In het verkoopkantoor Den Haag, heb ik ook de Jörg producten aangeboden en verkocht. Ik maakte gebruik van het dikke Gereedschappen boek, uitgave 1953. Voor mij een verrassing, dat Jörg uit Amersfoort kwam en daar de scharen en banken maakte.

Vol lof ben ik ook over de getoonde geschiedenis van het woonhuis. Indruk maakte op mij de DRU keuken producten, geëmailleerd. In Ulft is het Ijzermuseum, waar DRU producten getoond zijn.

Tot slot de naam Sint Bonifatius als straatnaam komt zelden voor. Volgens het boek 365 Heilige dagen van Paul Spapens, is de eigenlijke naam van Bonifatius, Winfried. Hij kreeg zijn nieuwe naam van paus Gregorius II. Deze Latijnse naam betekent ongeveer ‘de weldoener’. Winfried geboren tussen 672 en 675 en overleden (vermoord) op 5 juni 754 of 755. Sinds 1956 is Dokkum het bedevaartsoord van het bisdom Groningen. En zo zijn er nog andere zaken te melden.

Een lang verhaal geworden om mijn tevredenheid te tonen en ook het respect voor het met liefde en inzet uw Wijkmuseum in stand te houden met steun van vrijwilligers. Vanuit de industriële geschiedenis autostad Amersfoort te laten zien met de industriële geschiedenis. Ik denk dan aan Jörg.

U vriendelijk groetend,
Wim P M Van Wezel

Terug

Laat wat van je horen

*